انواع نازل های آتش‌نشانی 1

انواع نازل آتش نشانی

مقدمه

انواع نازل­ آتش نشانی از جمله تجهیزات آتش نشانی، جهت هدفمند کردن پاشش و کنترل دبی خروجی عامل خاموش کننده در موارد اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گیرند. به همین ترتیب با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع خاموش کننده، فشار مورد نیاز ماده خروجی، دبی خروجی، نوع پاشش ماده و… نازل های آتش نشانی در دسته های مختلفی قرار می گیرند.

نازل­ شیردار

اولین و پرکاربردترین از انواع نازل آتش نشانی ، نازل های شیردار که اغلب دارای 3 حالت بوده و به نازل های سه حالته نیز مشهور هستند، می باشند. 3 حالت موجود برای این نازل ها حالت های پاشش به صورت پودر و جت و همچنین حالت بسته می باشند. عمدتا جنس شیرها و اهرم این نازل ها از آلومینیوم بوده و بدنه آنها نیز به دو دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم می گردند. این نازل ها جهت اتصال به کوپلینگ های با سایز 1، 1.5، 2 و 2.5 اینچ مناسب می باشند.

این دسته از نازل ها برای شستشو مکان های صنعتی و کارگاهی و همچنین حیاط ها و پارکینگ های مجتمع های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند و در صرفه جویی آب نقش اساسی ایفا می کنند.

نازل تفنگی (توربو نازل)

این دسته از نازل ها نیز قابلیت پاشش آب را به صورت پودر و جت داشته و میزان دبی آب به وسیه اهرمی کشویی که در بالای نازل قرار دارد، قابلیت تنظیم دارند. همان طور که از اسم نازل های تفنگی معلوم است برد پاشش آنها بسیار بالا بوده به گونه ای که در حریق های اساسی نیاز به نزدیک شدن بیش از حد و ایجاد خطر برای آتش نشانان نباشد. اغلب این نازل ها از آومینیوم ساخته شده و اغلب در اتصالات سایز 2.5 اینچ مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از نازل ها به صورت گسترده در سیستم های انگلیسی و آلمانی (استورز) مورد استفاده قرار می گیرند.

نازل کف ساز سبک

این دسته از نازل ها جهت ترکیب آب با فوم آتش نشانی در اطفا حریق استفاده می گردد. در این سطح فوم های پرتوسعه با نسبت های 40 الی 75 درصد مخلوط می شوند. از جمله ویژگی های نازل های کف ساز سبک میتوان به وزن پایین، خروجی با دبی بالا و سرعت بسیار مناسب جهت گسترش فوم اشاره نمود. عمدتا این دسته از نازل ها از جنس فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته می شوند.

نازل کف ساز سنگین

نازل های کف ساز سنگین با توجه به برد پاشش بسیار بالا جهت اطفاء حریق از فاصله بسیار زیاد توسط آتش نشانان مورد استفاده قرار می­گیرد. این نازل ها در حریق­های جسم های جامد و مایعات قابل اشتعال نظیر نفت، روغن و چربی ها بسیار مناسب هستند. در بدنه این نازل ها سوراخ هایی تعبیه شده تا ورود هوا در حین پاشش امکان پذیر بوده و ترکیب آب با فوم به صورت مناسب صورت پذیرد.

نازل‌های خاص

چند دسته از نازل های پرکاربرد در حوزه ایمنی و آتش نشانی در قسمت های قبل به صورت خلاصه توضیح داده شد. در بسیاری از مصارف نیز به استفاده از نازل های خاص بوده که ویژگی های مورد نیاز را داشته باشد. در مقاله بعدی به بررسی چند نمونه از این نازل ها پرداخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی