دستکش های ایمنی 3

انواع دستکش ایمنی

مقدمه

در مقاله دستکش های ایمنی 1 به توضیحاتی مختصر در مورد دستکش‌های ایمنی، مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها، استانداردهای موجود در این حوزه و به صورت لیست‌وار به انواع دستکش‌های ایمنی پرداخته شد. همچنین در مقاله دوم از سری مقالات دستکش‌های ایمنی نیز برخی از انواع آن به صورت مختصر توضیح و بررسی شد. با توجه به انواع بسیار زیاد دستکش‌های ایمنی مقاله‌ای تکمیلی تحت عنوان دستکش‌های ایمنی 3 به شرح مختصری از انواع دیگر این محصولات پرداخته و بررسی می‌گردند.

دستکش ایمنی جوشکاری

این دسته از دستکش‌ها بایستی در برابر سوختگی ناشی از گرما و مذاب‌های حاصل از جوشکاری مقاومت مناسبی داشته باشند. از این رو جنس بکار رفته در تولید این دسته از محصولات چرم‌های مقاوم بوده که با آستری مقاوم (معمولا از جنس آرامید) تقویت شده است. معمولا کفه دستکش به صورت چرم دولایه‌شده تولید شده و دوخت آن به وسیله نخ KEVLAR که مقاومت مناسبی در برابر حرارت دارد، انجام می‌گردد. دستکش‌های ایمنی جوشکاری با توجه به تحمل حرارتی بالا، در مشاغلی چون شیشه‌گری، بلورسازی و ذوب انواع فلزات کاربرد مناسبی دارند. برای تولید دستکش جوشکاری می‌توان از آلومینیوم نیز استفاده نمود و کیفیت مواد محصول را ارتقاء بخشید، اما بدلیل قیمت مناسب و انعطاف بالای دستکش‌های چرمی قسمت عمده‌ای از دستکش‌های جوشکاری از چرم ساخته می‌شوند.

دسته‌ای دیگر از دستکش‌های ایمنی جوشکاری مخصوص استفاده در جوشکاری آرگون می‌باشد. در این محصول نوع چرم کفه و رویه دستکش بایستی فرآوری شده باشد و در ساق دستکش نیز از چرم اشبالت استفاده گردد.دستکش ایمنی جوشکاری

دستکش ایمنی ضد اسید

دستکش ضداسید یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در محیط‌هایی بوده که در آن افراد با مواد اسیدی، شیمیایی، روغن‌های صنعتی، مواد نفتی، حلال‌ها و… سروکار دارند. هر یک از مواد نامبرده می‌تواند آسیب شدید و غیرقابل جبرانی به دست و پوست کارکنان وارد کند که این عامل بر اهمیت استفاده از این دستکش‌ها می‌افزاید. اغلب این محصول در نوع ساق بلند تولید می‌گردد تا بتواند از پوست دست تا نواحی آرنج محافظت نماید. جنس دستکش‌های ضداسید لاستیکی با مواد پلیمری مناسب بوده که می‌تواند راحتی در استفاده را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین کاربردهای این دستکش‌ها می‌توان به استفاده در آزمایشگاه‌های شیمیایی، آبکاری و صنایع شیمیایی، کارگاه‌های صنعتی، چاپخانه‌ها، کشتارگاه و مرغداری و… اشاره نمود.

دستکش ایمنی ضد اسید

دستکش ایمنی مخصوص مونتاژ و کارهای عمومی

در کار مونتاژ و کارگاهی عمومی با توجه به نوع کار و موادی که افراد و کارگران با آن در ارتباط هستند، از هریک از انواع دستکش‌های ایمنی می‌توان استفاده نمود. در کارهایی که با اجسام برنده در ارتباط هستند از دستکش‌های ضدبرش، کارهای شیمیایی و اسیدی از دستکش‌های ضداسید و…

دستکش ایمنی قصابی

چاقوی قصاب‌ها معمولا شهره تیزی و برندگی هستند. دستکش ایمنی قصابی مخصوص کار با اجسام بسیار برنده بوده که در مواقعی با استفاده نکردن از این محصول می‌تواند عواقبی همچون قطع عضو را به همراه داشته باشد. جنس این دستکش فلزی بوده و به صورت توری و از فولاد ضد زنگ تولید می‌گردد. مشاغلی همچون قصابی، آشپزها و کارکنان کشتارگاه‌ها از این محصول استفاده می‌کنند.

دستکش ایمنی قصابی

دستکش کار مصارف خانگی

یکی از دستکش‌هایی که در اغلب خانه‌ها از آن استفاده می‌شود دستکش‌های لاستیکی (معروف به دستکش ظرفشویی) می‌باشد. لازم است بدانیم که اغلب مواد شوینده و ضدعفونی کننده یا فاز قلیایی دارند یا اسیدی. با توجه به این که هر یک از فازهای نامبرده می‌تواند باعث حساسیت و سوزش پوست شوند از این رو در هنگام کار با مواد شوینده بایستی از این دستکش‌ها استفاده نمود. از طرفی این مواد شوینده با تضعیف منافذ پوستی می‌توانند راه‌های ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها را به منافذ پوستی هموار گردانند و پوست دچار اگزما گردد. با توجه به جنس لاستیکی این دستکش‌ها در مواردی دیده شده در هنگام استفاده از این محصول فرد دچار حساسیت می‌گردد. در همین راستا برای رفع این حساسیت فرد می‌تواند یک جفت دستکش نخی زیر دستکش لاستیکی استفاده کند تا مانع از بروز حساسیت شود. این دستکش‌ها در سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند تا هر فرد متناسب با اندازه دست خود بتواند راحتی در هنگام کار را داشته باشد. همچنین بر اساس نوع کاربرد این محصول در دو نوع ساق کوتاه و ساق بلند تولید می‌گردد.

دستکش کار خانگی

پیشنهاد می‌شود مقالات دستکش‌های ایمنی 1 و دستکش های ایمنی 2 را هم مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی