جعبه کمک های اولیه 2

جعبه کمک های اولیه 2

مقدمه

در مقاله گذشته تحت عنوان جعبه کمک های اولیه 1، به بیان ضروریت وجود این وسیله در اماکن مختلف، نکات مهم اجرایی فرد امدادگر در مواجهه با سوانح و مختصری در مورد انواع مختلف کمک‌های اولیه پرداخته شد. در این مقاله سعی بر آن است که به صورت کامل به انواع مختلف کمک‌های اولیه و تجهیزات داخلی مورد نیاز آن اشاره نمود.

انواع مختلف جعبه کمک های اولیه

کمک‌های اولیه دیواری: در این مدل تجهیزات درون جعبه‌ای پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته که قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. این نوع کمک‌های اولیه بیشتر در اماکنی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز است تا تمامی افراد به راحتی بتوانند این وسیله را شناسایی و از آن استفاده نمایند. حال با توجه به شرایط محیطی مانند آب و هوا و رطوبت و شرایط دیگر، جنس این جعبه‌ها می‌تواند پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای تعیین شوند. میزان تجهیزات داخلی در این نوع از کمک‌های اولیه وابسته به افرادی بوده که در مکان مورد نظر از آن استفاده می‌نمایند. در اماکنی نظیر کارگاه‌ها، شرکت‌ها، انبارها و… بایستی از کمک‌های دیواری استفاده نمایند تا تمامی افراد بدون نیاز به پرس و جو به آن دسترسی داشته باشند.

کمک‌های اولیه کیفی: این نوع از کمک‌های اولیه مخصوص اماکنی بوده که تمامی افراد از مکان این وسیله اطلاع داشته و نیازی به نصب آن به دیوار وجود ندارد و زیبایی مکان حفظ می‌شود. این نوع جعبه کمک های اولیه بهترین انتخاب برای خانه می‌باشد. معمولا این کیف‌ها از جنس برزنت ساخته شده تا در برابر پارگی مقاوم مناسبی از خود نشان دهند و طول عمر بالایی داشته باشند. با توجه به قابلیت حمل آسان در این تجهیزات می‌توان از آن در مسافرت‌ها و اردوها استفاده نمود.

کمک‌های اولیه جعبه‌ای: این نوع کمک‌های اولیه که به کمک‌های اولیه دیواری پرتابل نیز مشهورند، قابلیت نصب بر روی دیوار را داشته و از طرفی با توجه به ضخامت کم آن‌ها می‌توان در کمد یا مکان‌های دیگری از آن نگهداری نمود. معمولا جنس این نوع کمک‌های اولیه پلاستیکی بوده و تجهیزات داخلی آن در بخش‌های جداگانه که در هنگام طراحی جعبه تعبیه شده است، قرار می‌گیرند. با توجه به عملکرد این وسیله، می‌تواند در اماکن مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

کمک‌ های اولیه اورژانسی: هر یک از خودروهای امدادی اعم از خودرو یا موتور بایستی دارای تجهیزات کمک‌های اولیه باشند. با توجه به وسیله نقلیه و نوع امداد، مدل کمک‌های اولیه برای اورژانس متغیر است. به همین منظور جهت تولید این محصول از سایزها و طراحی‌های مختلف استفاده می‌گردد. جنس این محصولات بایستی از برزنت مستحکم استفاده گردد.

کمک‌های اولیه کمری: در برخی از موارد به واسطه حمل آسان و نیاز نداشتن به تجهیزات حجیم می‌توان از جعبه کمک های اولیه کمری استفاده نمود. این تجهیز به صورت کیف تولید شده که اغلب دارای جنس برزنتی می‌باشد و چندین زیپ و فضای جداگانه برای دسته‌بندی وسایل در آن تعبیه می‌شود.

کوله پشتی کمک‌های اولیه: در برخی از موارد امداگر علاوه بر کمک‌های اولیه تجهیزات دیگری نیز بایستی حمل نماید. در این مواقع استفاده از کوله پشتی شامل وسایل کمک‌های اولیه می‌تواند برای امدادگر کمک بسیار مناسبی باشد. علاوه بر این در طبیعت گردی و کوهنوردی گروهی نیز وجود این وسیله به صورت کوله‌پشتی بسیار مناسب است. معمولا این کوله‌پشتی از جنس برزنت مستحکم بوده و در زیر آن چرخ‌های جهت حمل بر روی زمین تعبیه شده است.

کمک‌های اولیه سامسونتی: این تجهیز معمولا توسط امدادگران حرفه‌ای استفاده می‌گردد و در شرایطی خاص مانند احیای بیمار بسیار کاربرد دارد. جنس این نوع کمک‌های اولیه معمولا آلومینیومی بوده تا در عین استحکام بالا دارای وزن سبکی نیز باشند. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌گردد، برای هر وسیله جای مشخصی درون کیف تعبیه شده تا امدادگر در اسرع وقت به وسیله مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

تجهیزات داخلی کمک‌های اولیه

در جعبه کمک‌ های اولیه تجهیزاتی مورد نیاز است که با توجه به انواع مختلف آن که در بخش‌های قبلی ذکر گردید، می‌تواند متغیر باشد. همچنین میزان هر وسیله در کمک‌های اولیه ارتباط مستقیم با تعداد نفرات موجود در مکان خاص مورد استفاده دارد. در جدول ذیل به صورت موردی به مهم‌ترین تجهیزات داخلی کمک‌های اولیه اشاره می‌گردد.

بتادین

گاز استریل محلول آمونیاک پماد جنتامایسین

قیچی

سرم ضدعفونی

الکل سفید کیسه یخ پماد تتراسایکلین

سرنگ پلمپ شده

پنبه

باند کشی کیسه آب گرم تب سنج

تخته آتل

باند نواری

باند سه‌گوش چسب زخم چسب لوکوپلاست صابون
کبریت حوله پماد سوختگی آنتی شوک

پودر ORS

قیچی جراحی

انبرک یا موچین پودر تالک پماد ایکتیل ژل شوینده
برس آینه کوچک گیلاس مدرج گیلاس چشم‌شویی

دستکش استرلیزه

قرص تصفیه آب باند زخم زانوبند نخ و سوزن بخیه

سوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی