دستکش های ایمنی 2

دستکش های ایمنی 2

مقدمه

در مقاله گذشته به توضیحاتی مختصر در مورد دستکش‌های ایمنی، مواد تشکیل دهنده آن‌ها، استانداردهای موجود در این حوزه و به صورت لیست‌وار به انواع دستکش‌های ایمنی پرداخته شد. همان‌طور که می‌دانید انتخاب نوع دستکش ایمنی از اهمیت خاصی برخوردار است، تا آنجایی که با انتخاب نادرست می‌تواند استفاده کردن از دستکش خطای بیشتری نسبت به استفاده نکردن از آن داشته باشد. به طور مثال در صورت کار با اجسام دارای درجه حرارت بالا با استفاده از دستکش‌های لاستیکی می‌تواند باعث ذوب شدن و چسبیدن مواد پلاستیکی به پوست دست شود و خطرات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد. به همین جهت در این مقاله که تحت عنوان دستکش‌های ایمنی 2 نامگذاری شده است، به توضیحات تکمیلی در مورد انواع دستکش‌های ایمنی پرداخته می‌شود.

دستکش ایمنی عایق برق

در هنگام کار با تجهیزات برقی، مخصوصاً تجهیزات دارای برق صنعتی و سه‌فاز نیاز به استفاده از دستکش‌های عایق برق یا به اصطلاح ضد برق بوده تا از برق‌گرفتگی فرد جلوگیری نماید. با توجه به میزان ولتاژ برق، دستکش‌های متفاوتی در کلاس‌بندی‌های مختلف وجود دارد. طبق استاندارد NIOSH  Electrical Safety برای دستکش‌های عایق برق 6 کلاس (00، 0، 1، 2، 3 و 4) وجود دارد که در آن کلاس 00 مربوط به دستکش‌های ولتاژ پایین (1000 الی 5000 ولت) و کلاس 4 مربوط به دستکش‌های ولتاژ بالا (36000 الی 40000 ولت) می‌باشند. جنس این دستکش‌ها به طور عمده از لاستیک یا روکش لاستیک بوده، اما در مواردی از چرم نیز استفاده می­گردد. در زیر تصویر دو نمونه از دستکش‌های عایق برق آورده شده است.

دستکش های ایمنی عایق

دستکش ایمنی ضد برش

اولین نکته‌ای که در مورد این دستکش حائز اهمیت است، این است که این دستکش‌ها به طور کامل از برش جلوگیری نمی‌کنند و به نحوی می‌توان گفت این نامگذاری که در بازار نیز مصطلح است، غلط می‌باشد. می‌توان گفت این دستکش‌ها در حقیقت مقاوم در برابر برش بوده و احتمال صدمه را کاهش می‌دهد. اما برای تست کردن این محصول می‌توان به شرایط و قوانین استاندارد ASTM F2992 مراجعه کرده و از مرقوبیت دستکش اطمینان حاصل نمود. این دستکش‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند، به گونه‌ای که در برخی از آنها فقط در کف دست خاصیت مقاومت در برابر برش وجود دارد و در برخی دیگر تمام دستکش این خاصیت را داشته و می‌تواند کل دست را تا مچ در برابر برش حفاظت کند.

دستکش ضد برش

دستکش ایمنی ضد ارتعاش

در برخی از موارد در هنگام کار با اجسام مرتعش نیاز به حصول اطمینان جهت کنترل جسم مرتعش می‌باشد. از این رو در کفه دستکش‌های مخصوص این کار، با استفاده از مواد لاستیکی مناسب دانه یا شیارهایی ایجاد می­گردد تا از لیز خوردن جسم از کفه دستکش جلوگیری نماید. در زیر تصویر دو نوع دستکش ضد ارتعاش جهت آشنایی بیشتر آورده شده است.

دستکش ضد ارتعاش

دستکش ایمنی نسوز و آتش نشانی

مواد تشکیل دهنده این دستکش‌ها بایستی نسوز بوده و در برابر حرارت مقاوم باشند. معمولا اجزای تشکیل دهنده این دستکش‌ها متشکل از چرم، نخ‎‍های نسوز مانند نخ کولار (KEVLAR) و روکش‌های آلومینیومی هستند. از پراهمیت‌ترین مصارف دستکش‌های نسوز می‌توان به استفاده معموران آتش‌‌نشانی اشاره نمود، اما در کنار این در مشاغلی مانند ریخته‌گری، شیشه‌گری، ذوب‌آهن و…‌ استفاده فراوانی دارند. همان‌طور که گفته مواد این دستکش‌ها متفاوت بوده و به همین منظور در زیر تصویر نوع چرمی و نوع روکش‌دار آلومینیومی آورده شده است.

دستکش نسوز

دستکش ایمنی کف مواد

علت نام‌گذاری این محصول استفاده از مواد پلیمری در کفه دستکش می‌باشد. دستکش‌های کف‌مواد برای مصارف عمومی بسیار مناسب بوده و تا حدی از برش نیز ممانعت می‌نماید. مواد لاستیکی که در این دستکش‌ها مورد استفاده قرار میگیرد با توجه به اندازه پوشش‌دهی به دو نوع 2/1 و 4/3 تقسیم‌بندی می‌گردند. میزان ضخامت روکش پلاستیکی در تولید این محصول بسیار به قیمت نهایی آن تأثیرگذار است.

دستکش کف مواد

در این مقاله به برخی از انواع دستکش‌های ایمنی پرداخته شد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد دستکش ایمنی در تجهیزات ایمنی فردی، به علت کثرت انواع این محصول (جهت جلوگیری از طولانی شدن یک مقاله) بهتر است در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان دستکش‌های ایمنی 3، به بررسی انواع دیگر دستکش‌های ایمنی پرداخته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی