انواع نازل های آتش‌نشانی 2

انواع نازل آتش نشانی

مقدمه

در مقاله اخیر در مورد نازل‌های آتش‌نشانی پرکاربرد نظیر نازل‌های شیردار، تفنگی یا توربو نازل‌ها و نازل‌های کف‌ساز مطالبی ارائه شده است. در این مقاله بیشتر به نازل‌هایی با کاربردهای خاص پرداخته می‌شود.

مانیتورها

مانیتورها به نازل‌هایی گفته می‌شود که در مکانی به صورت ثابت نصب می‌گردند. بیشتر در میان افراد جامعه مانیتورها به نازل‌هایی که در پشت ماشین‌های آتش‌نشانی نصب می‌گردند، معروف می‌باشد. مانیتورها نیز انواع مختلف و درسایزهای متفاوت برای کاربردها ساخته می‌شوند. در اشکال زیر نمونه‌هایی از آنها را مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، در قسمت پایه مانیتورها از طریق رزوه یا فلنچ بایستی به منبع تامین کننده آب یا مایع اطفاء حریق متصل می‌شوند.

مانیتور پایه دار

برخی مانیتورها نیز به صورت موقت در مکانی نزدیک به حریق بایستی قرار بگیرند. از این رو بایستی بر روی یک پایه قرار گیرند و در این پایه تجهیزاتی جهت پمپاژ آب نیز تعبیه می‌گردد. ارتفاع این پایه‌ها متناسب با سطح حریق میبایست قابل تنظیم بوده و همچنین در صورت نیاز می‌توان کف‌سازهایی نیز در مسیر ورودی مانیتور تعبیه نمود.

مانیتور هیدرانت های خیابانی

هیدرانت‌های خیابانی همان شیرهای ایستاده 4 اینچی عمدتا به رنگ قرمز بوده که تقریبا تمام مردم آنها را در پیاده‌روها مشاهده نموده‌اند. این هیدرانت خیابانی دارای فشار آب بوده و در مواقع لزوم برای اطفاء حریق از فشار آب پشت این هیدرانت‌ها استفاده می‌گردد. از این رو مانیتورهایی مخصوص استفاده از این هیدرانت‌های خیابانی ساخته می‌شود تا در هنگام نیاز به پاشش آب با برد بالا از آنها استفاده شود.

مانیتورهای کنترل از راه دور

در برخی از مواقع امکان نزدیک شدن آتش‌نشان به حریق وجود ندارد. از این رو برخی از مانیتورها مجهز به کنترل از راه دور بوده تا در حین اطفاء حریق جان نیروهای آتش‌نشانی به خطر نیافتد.

نازل های سپر آبی

این نازل‌ها جهت تشکیل یک دیوار آبی به ارتفاع تقریبا 10 متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این نازل‌ها نیاز به اپراتور نمی‌باشد. این دیوار آبی معمولا جهت محافظت یک ناحیه از ورود گاز یا دود، یا اثرات تابشی و خنک کردن نواحی تشکیل می‌گردد. برای ایجاد یک سپر آبی بزرگ می‌توان از چندین نازل به صورت همزمان استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی