جعبه کمک های اولیه 1

جعبه کمک های اولیه 1

مقدمه

جعبه کمک های اولیه یکی از تجهیزات بسیار مهمی است که در اکثر مکان‌ها در هنگام بروز حادثه برای مسدومین بسیار ضروری می‌باشد. قبل از رسیدن نیروهای امدادی و درمانی در محل حادثه، افراد غیر متخصص نیز می‌توانند با استفاده از تجهیزات داخل جعبه کمک‌های اولیه فعالیتی در جهت نجات مصدوم انجام دهند و حتی با دیدن دوره‌های کوتاه افراد می‌توانند با استفاده از این تجهیزات مصدوم و مجروحی که دچار سانحه شدید شده را از مرگ حتمی نجات داده و حیاتی دوباره ببخشند. از این رو می‌توان گفت در هر خانواده بسیار ضروری است که یک نفر دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده باشد و نحوه استفاده از تجهیزات جعبه کمک های اولیه را به طور کامل بداند. از طرف دیگر دولت‌ها نیز بایستی در مدارس و آموزشگاه‌های عمومی کشور برگزاری این دوره‌های آموزشی را تسهیل بخشند. آموزش استفاده از جعبه کمک‌های اولیه از آن جهت اهمیت دارد که در هنگام نیاز و بروز حادثه فرصتی برای یادگیری وجود ندارد و سریعا افراد باید از دانسته‌های قبلی خود بهره گیرند.

یکی از مشکلات در جهت آمادگی در برابر سوانح این است که افراد حوادث را از خود دور دانسته و زمانی که از وقوع یک حادثه می‌شنوند خود را از مبتلا شدن در آن حادثه به دور می‌دانند. تعدادی از وقایع که نیاز به کمک‌های اولیه دارند و در زندگی روزمره اتفاق آن برای هر فردی محتمل بوده می‌توان به تصادفات رانندگی، بریدگی اعضای بدن توسط چاقو یا یک شیء برنده، سقوط از ارتفاع، سوختگی اعضای بدن، شکستگی اعضای بدن، مسمومیت‌های غذایی، وقوع سیل وزلزله، برق گرفتگی، گاز گرفتن حیوانات و نیش زدن حشرات و… اشاره نمود. هر فرد با داشتن اطلاعاتی ساده که یادگیری آن بیش از یک روزه کاری زمان نمی‌برد و داشتن جعبه کمک‌های اولیه، می‌تواند با اقدام به موقع جان یک انسان را نجات دهد.

نکاتی در مورد فرد امدادگر

یک فرد در مواجهه با حوادث و مجروحین احتمالی حاصل از آن حادثه، با داشتن اطلاعاتی اندک و در اختیار داشتن جعبه کمک های اولیه می‌تواند در نقش یک امدادگر ظاهر شود. امدادگر بایستی نکاتی را رعایت نماید که در زیر به صورت موردی به تعدادی از آن اشاره می‌شود.

  • اولین مورد این است که خونسردی خود را حفظ نماید و از نوع و چگونگی وقوع حادثه و جراحت مجروحین اطلاعاتی کسب نماید.
  • با رعایت کامل تمامی نکات امدادی در صورت نیاز به سرعت عملیات احیاء و نجات را آغاز نماید.
  • یکی از نکات مهم حفظ روحیه مصدوم بوده و از این رو با توجه به شرایط روحی مصدوم، امدادگر بایستی حرف‌هایی تسلی بخش و روحیه دهنده به مصدوم ارائه نماید.
  • در هر حادثه‌ای امکان وقوع حوادثی دیگر در محل مورد نظر وجود دارد. مانند زلزله که می‌تواند دارای پس‌لرزه باشد و یا ریزش کوه که با اندکی ارتعاش می‌تواند ریزش‌های بعدی را به دنبال داشته باشد. در این مواقع امدادگر بایستی مصدوم را با توجه به تمامی نکات ایمنی به محلی امن انتقال دهد.
  • امدادگر بایستی در اولین فرصت شرایط تنفسی مجروح را بررسی کرده و از خونریزی احتمالی جلوگیری نماید.
  • امدادگر تا حدی باید نوع مجروحیت یا شکستگی یا مسمومیت مصدوم را تشخیص دهد که در هنگام رسیدن نیروهای امدادی اصلی اطلاعات را بتواند به سرعت انتقال دهد.

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی اصلی، آگاهی از سوابق بیماری و نوع داروهای مصرفی مصدوم بوده که می‌تواند کمک زیادی برای امدادگران اصلی بشمار آید.

ملزومات کمک های اولیه

در قسمت‌های قبلی به طور کامل در مورد اهمیت کمک‌های اولیه صحبت شد و نکاتی که یک امدادگر بایستی در ابتدای مواجهه با یک مصدوم انجام دهد تا حدی بیان گردید. اما یک امدادگر چه در سطح مبتدی و چه در سطح حرفه‌ای برای انجام اقدامات لازم، نیاز به تجهیزات مناسب دارد. تجهیزات اولیه برای این موضوع تحت یک مجموعه‌ای به نام جعبه کمک‌های اولیه تأمین می‌گردد. جعبه کمک های اولیه یکی از ملزوماتی است که در همه مکان‌ها نظیر خانه، مدرسه، پاساژهای تجاری، مکان‌های صنعتی و کارگاهی و حتی داخل اتومبیل‌ها مورد نیاز بوده تا بتواند در مواقع ضروری نجات بخش جان مجروح یا مصدومی گردد.

جعبه کمک‌های اولیه دارای اقلامی بوده که می‌تواند با توجه به مکان مورد استفاده متغیر باشد. اقلام داخلی جعبه کمک‌های اولیه یکی از مباحثی است که به طور کامل در مقاله آینده تحت عنوان جعبه کمک‌های اولیه 2 مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به تعداد و حجم و کاربرد اقلام داخلی نوع بسته کمک‌های اولیه می‌تواند تغییر کند. به طور مثال در مواقعی از یک کیف جهت جمع‌آوری اقلام داخلی استفاده می‌گردد و گاهی این تجهیزا در داخل جعبه‌ای پلاستیکی به دیوار متصل می‌گردد. می‌توان گفت با توجه به مکان استفاده جعبه کمک‌های اولیه انواع مختلف این محصول دسته‌بندی می‌گردد که به صورت کامل در مقاله آینده این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد.

نکته دیگر میزان اقلام پزشکی و بهداشتی درون جعبه کمک‌های اولیه است. مقادیر اقلام داخلی جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند در یک شرکت وابسته به تعداد کارکنان آن شرکت، در خانه وابسته به تعداد نفرات خانواده، در مدرسه وابسته به تعداد دانش‌آموزان و مربیان باشند. در خصوص ساختمان‌هایی با چندین طبقه بهتر است هر طبقه جعبه کمک‌های اولیه مناسب خود را به صورت مجزا داشته باشد تا در هنگام وقوع حادثه این محصول در دسترس بوده و بتوان به سرعت از آن استفاده نمود.

همان‌طور که گفته شد اهمیت وجود جعبه کمک‌های اولیه در هر مکانی بلا استثناء امری ضروری و غیر قابل انکار می‌باشد. با توجه به این امر در این مقاله سعی شد تا نکات ابتدایی در مورد این محصول بیان شود و ضمینه‌ای مناسب جهت مقاله آتی فراهم آورد. در مقاله آینده سعی بر آن است تا به صورت کامل به اقلام پزشکی و بهداشتی درون جعبه کمک‌های اولیه و اهمیت هریک از آن‌ها و همچنین به انواع جعبه کمک‌های اولیه موجود در بازار پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی