اسپرینکلر چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع اسپرینکلر

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلرها در سیستم های اطفاء حریق نقش آبپاش را ایفا می کنند. اسپرینکلرها دارای یک حباب شیشه ای می باشند که درون آنها با مایعی رنگی پر می شود. هر رنگ این مایع ها نشان دهنده واکنش نشان دادن مایع جیوه ای در دمای مشخصی می باشد به گونه ای که با رسیدن دمای محیط به دمای مورد نظر مایع درون حباب منبسط شده و حباب شکسته می شود و آب تحت فشار پشت اسپرینکلر شروع به پاشش می کند. در جدول زیر انواع رنگ ها و دماهای انبساط مایع داخل اسپرینکلر آمده است.

انواع اسپرینکلرها

اسپرینکلرها بر اساس نوع پاشش آب تقسیم بندی می شوند. در این قسمت از انواع پرکاربرد اسپرینکلرها نام برده می شود.
۱- اسپرینکلر بالازن (upright): در این نوع پره های اسپرینکلر به گونه ای هست که آب را به سمت بالا هدایت می کند و پاشش به صورت مقعر می باشد. به طور کلی شکل پاشش گنبدی شکل است.


۲- اسپرینکلر پایین زن (pendant): پره های این نوع از اسپرینکلرها به سمت پایین و به محدبی هستند و شکل پاشش آب به صورت مخروطی می باشد. در بیشتر مکان های مسکونی، اداری و تجاری از این نوع اسپرینکلر استفاده می گردد.

۳- اسپرینکلر بغل زن(sidewall): این نوع از اسپرینکلرها در امتداد دیوارها نصب می گردند و اغلب به دلیل محدودیت لوله کشی و یا زیبایی بیشتر محیط مورد استفاده قرار می گیرند. پره ها در این نوع پاششی هلالی شکل را به همراه دارند.۴- اسپرینکلر دکوراتیو(concealed sprinkler): در برخی از اماکن بحث زیبایی فضا به قدری مهم هست که ترجیح میدن از این نوع اسپرینکلرها استفاده کنند. در این نوع، اسپرینکلر داخل یک بدنه قرار میگیرد تا در زیبایی سقف لطمه ای وارد نگردد. معمولا از اسپرینکلرهای پایین زن داخل بدنه ها استفاده می شود.

سرعت واکنش اسپرینکلرها

در انتها به سرعت واکنش اسپرینکلرها می پردازیم. اسپرینکلرها از نظر سرعت واکنش به دو دسته واکنش سریع و واکنش استاندار تقسیم می شوند. حباب حاوی ماده جیوه ای در واکنش سریع حدود ۳ میلی متر و در واکنش استاندارد ۵ میلی متر می باشد. به همین دلیل سرعت عملکرد در واکنش سریع ها بیشتر بوده و انبساط مایع داخل حباب زودتر باعث ترکیدن آن می شود و سیستم اطفاء حریق شروع به کار می کند.

بسیاری از افراد بر این باورند که با ایجاد آتش و فعال شدن یک اسپرینکلر تمامی سیستم اطفاء حریق به کار افتاده و به تمامی نقاط تحت پوشش سیستم اطفاء حریق خسارت وارد میکند. در صورتی که این باور غلط بوده و سیستم های اطفاء حریق هوشمند نقطه مورد آتش سوزی را شناسایی کرده و تنها اسپرینکلرهای همان نقاط فعال می شوند و آتش به سرعت و راحتی زیاد مهار می گردد.

مزایا

اسپرینکلرها در صورت فعال شدن در دقیقه ۱۵ الی ۲۰ گالن آب را اسپری می کنند و طبق آمارها ۸۹ درصد آتش سوزی ها را مهار می کنند. این در حالی است که در هنگام آتش سوزی تا رسیدن نیروهای آتش نشانی به طور میانگین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول میکشد و حدود ۲۵۰ گالن در دقیقه آب برای مهار آتش استفاده می کنند و در مواردی نیز مجبور به ایجاد سوراخ هایی در پشت بام می شوند. در نتیجه خسارت های ناشی از استفاده آب جهت مهار آتش در استفاده از سیستم اطفاء حریق بسیار پایین تر از مهار آتش توسط نیروهای آتش نشانی می باشد.

سیستم های اطفاء حریق که از طریق آب، آتش را مهار می کنند به دو صورت مستقل و چند منظوره هستند. در سیستم های مستقل، لوله کشی با سیستم لوله کشی های مورد نیاز ساختمان متفاوت می باشد. در این سیستم ها یک چاه برای تامین آب مورد نیاز در زمان مهار آتش تعبیه می گردد و منبع آب و پمپ با مشخصات مورد تایید سازمان آتش نشانی تکمیل کننده سیستم می باشد. در مقابل سیستم های چند منظوره از همان سیستم لوله کشی آب شهر در ساختمان استفاده می کند. از ویژگی های این سیستم می توان به راکد نشدن آب درون لوله ها و عدم گرفتگی لوله ها در هنگام استفاده از سیستم اشاره کرد. این سیستم ها بایستی در ابتدای ساخت و ساز تعبیه گردد و محاسباتشان صورت گیرد.

زنگ هشدار

سیستم های اطفاء حریق دارای یک زنگ هشدار می باشد که در صورت فعال شدن سیستم بصدا در می آید. زنگ هشدار می تواند در فضای خارجی خانه نصب گردد تا در صورت نیاز همسایگان با خبر شوند و یا در نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی نصب گردد تا بلافاصله بعد از فعال شدن سیستم ماموران آتش نشانی از آتش سوزی باخبر شده و خود را به مکان مورد نظر برسانند.

برای خرید و سفارش اسپرینکلر از سایت می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی