معرفی کمربند ایمنی هارنس

کمربند ایمنی هارنس

مقدمه

کار کردن در ارتفاع همواره دارای مخاطراتی می­باشد که می­تواند منجر به مرگ انسان گردد. از این رو استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد جزء ملزومات اولیه جهت ایمنی در این نوع از کار است. کمربند ایمنی هارنس (کمربند کمری) یکی از مهمترین این تجهیزات بوده که کتف­ ها و ران­ های کاربر را محکم گرفته و از طریق طناب و یک قلاب به مکانی ثابت وصل می­گردد. هارنس (Harness) در لغت به مجموعه­ای از تسمه ­ها که با نظم خاصی به هم متصل شده ­اند، می­گویند.

این وسیله همانند یک کوله پشتی همراه کاربر بوده و با استفاده از تسمه­های مناسب کتف­ های کاربر را محکم نگه می­دارد. در قسمت پایینی چهار تسمه یا طناب دور ران­ های کاربر قرار گرفته است.

ویژگی­‌ها

  • این وسیله را می­توان بر روی لباس شخصی خود پوشید که به استفاده راحت از این وسیله کمک زیادی می­کند.
  • آزادی عمل کار در ارتفاع توسط کاربر با استفاده از این نوع از کمربند ایمنی کاهش پیدا نمی­کند.
  • از طریق تسمه ­هایی که دور کتف و ران کاربر کشیده می­شود نیروی وارده ناشی از سقوط را در تمام بدن پخش کرده و مانع از این می­شود که به عضو خاصی نظیر ستون فقرات فشار و نیروی زیادی وارد گردد.
  • در مواقع سقوط کمربند ایمنی هارنس همواره کاربر را رو به بالا نگه می­دارد و از چرخیدن آن جلوگیری می­کند.

وزن کاربر در انتخاب نوع کمربند ایمنی بسیار تأثیر گذار است. بازه وزنی 59 الی 140 کیلوگرم مورد تأیید ANSI می­باشد، این در حالی است که برخی از تولید کنندگان کمربندهای ایمنی برای وزن­ه ای بالای 140 کیلوگرم تولیداتی داشته ­اند اما تا بحال مورد تأیید ANSI قرار نگرفته است.

علاوه بر وزن کاربر نکات دیگری در انتخاب کمربند ایمنی هارنس مناسب حائز اهمیت می­باشد. سایز، تعداد نقاط اتصال کمربند، راحتی کاربر، درجه آزادی کاربر در هنگام کار نکاتی هستند که در هنگام انتخاب کمربند ایمنی مناسب بایستی در نظر گرفته شود.

اجزای تشکیل دهنده

اجزای تشکیل دهنده کمربند ایمنی هارنس عبارتند از: تسمه­ های پارچه­ ای، حلقه­ های D شکل، اتصالات تسمه ­ها و کمربند یا لنیاردهای قابل تنظیم

کمربند یا لنیارد قطعه ­ای است که از یک طرف به به پشت هارنس متصل شده و از طرف دیگر توسط قلابی فولادی به نقطه ­ای ثابت و محکم متصل می‌گردد. طول استاندارد لنیاردها 1.5 متر بوده و جهت ایمنی کامل نباید این طول توسط کاربر کم یا زیاد گردد. اضافه کردن طول لنیارد باعث می­شود در هنگام سقوط شوک زیادی به کاربر وارد گردد و باعث آسیب جدی می­شود. یکی از انواع لنیاردها، لنیاردهای ضدشوک بوده که می­تواند ضربه یکباره ناشی از توقف کاربر در هوا را کاهش می­دهد.

برای خرید کمربند ایمنی هارنس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی