معرفی گوشی ایمنی و انواع آن

معرفی گوشی ایمنی و انواع آن

مقدمه

گوش یکی از قسمت های حساس انسان می باشد از همین رو در تمامی مشاغل با استفاده از گوشی های مناسب ایمنی این عضو را در برابر صدمات محافظت می کنند. در مشاغلی مانند نجاری، آهنگری، تراشکاری، ساختمان سازی و… با محیط کاری پر صدا استفاده از گوشی های ایمنی لازم است چرا که با قرار گرفتن در این مکان ها در طولانی مدت قطعا به گوش ها آسیب وارد می گردد. به بیان علمی در هر محیطی که شدت صدا بیش از ۸۵ دسی بل (dBA) باشد نیاز به گوشی ایمنی یا محافظ می باشد. بر خلاف ظاهر ساده گوشی های ایمنی طراحی گوشی مناسب مشاغل کاری حساس بشمار می آید، چرا که با کاهش بیش از حد صدا سطح هشیاری کاربر را در محیط کار کاهش می دهد.
یکی از پارامترهایی که در گوشی های ایمنی مطرح بوده SNR است که بیانگر نسبت سیگنال به نویز است بطوری که بالا بودن این عدد برای گوشی های ایمنی و محافظ مناسب نیست. پارامتر دیگر میزان کاهش نویز است که هر چه این مقدار بالاتر باشد کیفیت گوشی محافظ را بیان می کند.

انواع گوشی های ایمنی:

۱- ایرپلاگ یا تو گوشی (Ear Plag)
این نوع از گوشی ها معمولا از جنس لاستیک، پنبه آغشته به مواد مخصوص، پلاستیک های قابل انبساط و اسفنج ساخته شده و در مجرای خارجی گوش قرار می گیرد. معمولا این دسته از محافظ ها بین ۱۵ الی ۳۰ دسی بل شدت صدا را کاهش می دهد. در برخی از موارد این نوع از گوشی های محافظ متناسب با مجرای گوش کاربر غالب گیری می شود و در این حالت یک گوشی محافظ کاملا مناسب و راحت برای کاربر بخصوص ایجاد می گردد.
مزایا: وزن سبک – اندازه کوچک و قابل حمل – مزاحم نبودن در حین استفاده از تجهیزات دیگر مانند کلاه ایمنی – قابل استفاده طولانی مدت در محیط های گرم و مرطوب – دسترسی آسان – قیمت ارزان

۲- نیمه ایر پلاگ (Semi-Inserted Ear Plag)
این گوشی ها از دو ایرپلاگ تشکیل شده و با استفاده از یک طناب پلاستیکی به یکدیگر وصل می شوند. این دسته نیز نسبتا از ویژگی های گوشی های ایرپلاگ برخوردار است.

۳- ایرماف یا روگوشی (Ear Muff)
این گوشی ها شبیه به هدفون بوده و گوش را به طور کامل می پوشاند. مانند ایرپلاگ ها حدود ۱۵ الی ۳۰ دسی بل از شدت صدا می کاهد. ساخت و استاندارد در این گوشی ها بسیار اهمیت دارد چرا که انواع بی کیفیت این محصولات در بازار فراوان مشاهده می گردد.
مزایا: قابل استفاده برای تمام افراد با سایز و فرم گوش متفاوت – قابل استفاده برای افرادی که پرده گوششان مشکل دارد – فیکس شدن مناسب بر روی گوش ها – باعث گرم شدن گوش ها در هوای سرد می شود.

۴- رو کلاهی (برای استفاده همزمان از کلاه ایمنی و گوشی محافظ)
در بسیاری از مواقع استفاده همزمان کلاه ایمنی و گوشی محافظ الزامی است. برای راحتی استفاده از این تجهیزات بایستی از گوشی های محافظ رو کلاهی استفاده گردد.
صاحبان صنایع و کارخانجات باید در نظر داشته باشند که کارکنانی که در محیط های پر سروصدا هستند مورد ارزیابی شنوایی سالیانه قرار بگیرند و با مقایسه نتایج آن طی چند سال از وضعیت شنوایی کارکنان اطمینان حاصل کنند. همچنین برای استفاده کارکنان از گوشی های محافظ نهایت سخت گیری را بکار گیرند.

جهت دیدن محصولات این دسته بندی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی